Jak wspierać rozwój mowy dziecka? Cz. I

Poradnik od Żuczka – zuczekkrakow.pl cz. I.

Umiejętność mówienia, artykułowania głosek, samogłosek i intonowania zdań zarezerwowana jest dla gatunku ludzkiego, choć zwierzęta również posiadają umiejętność porozumiewania się, kod ich języka znacząco różni się od naszego. Rozwój mowy u ludzi to bardzo skomplikowany proces, postępujący etapami. Zanim dzieci zaczną wypowiadać pierwsze słowa w okolicach pierwszego roku życia, musi minąć sporo czasu i wiele czynników musi zadziałać, by dziecko wypowiedziało magiczne ma-ma, ta-ta, ba-ba.

Co możemy zrobić jako rodzice, by wspierać rozwój mowy dziecka?

Przede wszystkim mówić do naszej pociechy, opowiadać o tym, co jest dookoła, nazywać przedmioty i osoby. Najlepiej z określeniami przymiotnikowymi tzn. wysoki pan, bury kot, kolorowy kwiat. Sposób mówienia dorosłych powinien być jasny i konkretny, powinniśmy nieco uprościć nasz sposób komunikowania się, zrezygnować z abstrakcyjnych pojęć, by dzieci szybko pojęły podstawy. I tak powinniśmy podawać przyczyny i skutki naszych działań – rozbierzemy się, bo jest gorąco. Proste zdania ułatwią dziecku zapamiętanie pojęć. Ciekawym uatrakcyjnieniem nauki mowy są zabawy słowno-dotykowe, np. idzie raczek nieboraczek. Wierszyki i kołysanki stworzone na potrzeby niemowląt mają równie duży wpływ na chęć do podjęcia aktywności mówienia, jak i budowanie poczucia pewności siebie dziecka. Mowa dziecka kształtuje się w pierwszym okresie życia dziecka – do trzeciego roku życia. Tak naprawdę każdy kontakt z mową (czytanie, śpiewanie, opowiadanie) ma wpływ na ostateczny kształt umiejętności mówienia. Bardzo często zaburzenia słuchu idą w parze z zaburzeniami mowy.

Dzieci do trzeciego roku życia uczą się wzorców, z jakich będą korzystać przez całe życie, dlatego nie warto zniekształcać wyrazów, pytać „a cio to” zamiast a co to, czy ‘chodź na lączki” zamiast „rączki” – złe wzorce pozostają z nami. Dlatego unikajmy nieprawidłowych zdrobnień, skrótów, seplenienia, by dziecko nie przyjęło tego sposobu mówienia za prawidłowy. Rozmowy z niemowlęciem są równie ważne, jak czytanie czy śpiewanie. Zadawaj pytania, czekaj na reakcje, czasem maluchy wydają dźwięki w ramach odpowiedzi, a czasem się po prostu uśmiechają. Nie bądźcie zbytnio gadatliwi – czekajcie na odpowiedzi. Dzięki nim dzieciaczki dowiedzą się, że na zadane pytanie należy odpowiedzieć.

Jakich zachowań unikać, by wesprzeć rozwój mowy u dziecka, napiszemy w kolejnym poradniku od Żuczka! Ciąg dalszy nastąpi!

 

___________________

Część II – http://najezykach.com.pl/rozwoj-mowy-cz-ii/

Komentarze: 5

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *