Zdrowie

Najzdrowsze przyprawy, które powinny trafić do naszego menu

• Zakładki: 134


Przyprawy mają cenne właściwości zdrowotne i wyjątkowe walory smakowe. Dzięki nim łatwiej jest ograniczyć spożycie soli, eksperymentować kuchni, a także zredukować ilość mięsa na rzecz potraw wegetariańskich i wegańskich. Dzisiaj skupimy się na zdrowotnych właściwościach przypraw. Dowiedz się, które najzdrowsze przyprawy warto włączyć do diety.

Najzdrowsze przyprawy o właściwościach przeciwzapalnych

Stany zapalne w organizmie mają różną przyczynę. Oprócz zakażeń bakteryjnych, wirusowych i grzybicznych powodują je zła dieta, używki i brak aktywności fizycznej oraz nadwaga i otyłość. Niestety stany zapalne nie pozostają bez konsekwencji – osłabiają odporność, utrudniają pracę narządów wewnętrznych, przyczyniają się do wielu chorób, w tym chorób nowotworowych. Dlatego tak ważna jest profilaktyka. Stanom zapalnym przeciwdziałają takie przyprawy, jak:

  • kurkuma – a przede wszystkim zawarta w niej kurkumina
  • kozieradka
  • lubczyk
  • czarnuszka
  • imbir
  • cynamon
  • goździki

Najzdrowsze przyprawy w diecie lekkostrawnej

Osoby z nieprawidłowym profilem lipidowym, szczególnie zawyżonym poziomem cholesterolu, osoby z wrzodami żołądka czy stłuszczoną wątrobą w sposób szczególny powinny zwrócić uwagę na swoją dietę. Musi być ona lekkostrawna – należy zapoznać się z listą produktów zalecanych i zakazanych w diecie wątrobowej. Aby była ona smaczniejsza i przynosiła jeszcze większe korzyści, należy korzystać z dobrodziejstw najzdrowszych przypraw, usprawniających funkcjonowanie układu trawiennego:

  • kurkuma
  • cynamon – uważać należy w przypadku wrzodów
  • imbir – ułatwia trawienie, ale jest zakazany u osób z wrzodami i refluksem
  • czarnuszka
  • kolendra
  • majeranek

Najzdrowsze przyprawy na odporność

Sprawnie funkcjonujący układ immunologiczny uchroni nas przed niejedną infekcją. Dlatego warto dbać o odporność, również poprzez stosowanie najzdrowszych przypraw w kuchni:

  • czosnek – naturalny antybiotyk
  • czosnek niedźwiedzi – łagodniejszy dla żołądka i wątroby
  • imbir
  • goździki
  • pieprz cayenne, papryczka chilli
  • kardamon

Większość wymienionych przez nas przypraw wykazuje różnorodne właściwości zdrowotne, dlatego spożywając je, dbamy jednocześnie o odporność, serce, żołądek, wątrobę i inne narządy. Najzdrowsze przyprawy warto wsypać do poręcznych słoiczków i ustawić je w widocznym miejscu, by jak najczęściej po nie sięgać. Niektóre z nich, takie jak kurkumę (a właściwie kurkuminę) czy czosnek możemy także suplementować.

Artykuł powstał we współpracy z apteką internetową apteka-leki.pl

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
29 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.