Jak wybrać przedszkole dla dziecka z autyzmem?

Coraz częściej i całe szczęście coraz wcześniej wśród dzieci diagnozowane są zaburzenia ze spektrum autyzmu. Świadomość społeczna, choć powoli, ale rośnie. Przedszkola i klasy integracyjne przestają nas już dziwić i wywołują coraz mniej kontrowersji. Rodzice dzieci zdrowych i dzieci z autyzmem i Aspergerem coraz chętniej zapisują swoje pociechy właśnie do takich placówek. Dlaczego?

Przedszkola i klasy integracyjne przynoszą obopólne korzyści?

Rozmawiając o przedszkolach i klasach integracyjnych, najczęściej omawiamy korzyści płynących dla dziecka z autyzmem. Dziecko przebywając w towarzystwie prawidłowo rozwijających się rówieśników, uczy się relacji społecznych. Dzieci z zespołem Aspergera i autyzmem uczą się właściwych reakcji z rówieśnikami oraz osobami dorosłymi, uczą się ich także dzieci zdrowe – a także ich rodzice!

Integracja dzieci prawidłowo się rozwijających z dziećmi z autyzmem to drugi bardzo ważny aspekt. Rzadko wspomina się o tej korzyści, płynącej ze wspólnej zabawy wszystkich dzieci.

Kim jest terapeuta cień?

Dzieci w przedszkolach otrzymują wsparcie – bez niego funkcjonowanie dzieci z autyzmem ze zdrowymi dziećmi nie byłoby możliwe. Terapia ważna jest też oczywiście ze względu na potrzebę ciągłej pracy dzieci ze spektrum autyzmu. Niezwykle pomocną okazuje się terapia, w której uczestniczy terapeuta cień. Jego zadaniem jest kierowanie dzieckiem tak, by na podstawie doświadczeń uczyło się właściwych zachowań. Na początku nauczyciel cień, trzymając dziecko za ręce i ramiona, podpowiada, jak powinno zareagować na zaistniałą sytuację. Gdy dziecko posłucha terapeuty i prawidłowo zareaguje, zostaje nagrodzone. W późniejszej fazie terapeuta nagradza dziecko tylko za samodzielne, prawidłowe decyzje. Z czasem też, w miarę coraz większych postępów, terapeuta cień zmniejsza zakres udzielanych podpowiedzi, przestaje bezpośrednio kierować dzieckiem, oddala się od niego (podczas terapii terapeuta cień zawsze siedzi z tyłu dziecka), aż w końcu może obserwować zachowanie dziecka z innego pomieszczenia.

Czy każde dziecko z autyzmem odnajdzie się wśród rówieśników?

Po zdiagnozowaniu u dziecka zaburzeń rozwojowych powinniśmy zapewnić mu najpierw terapię indywidualną. W jej trakcie nabędzie ono niezbędnych umiejętności, które pozwolą mu czerpać korzyści płynące z terapii w oddziałach zintegrowanych. Do przedszkola lub klasy zintegrowanej zapiszmy dziecko, gdy nawiązuje ono kontakt wzrokowy z dziećmi i nauczycielami, gdy wykonuje polecenia nauczycieli i terapeutów. O tym, czy dziecko powinno chodzić do przedszkola lub szkoły z innymi dziećmi, powinien zadecydować dotychczasowy terapeuta. To bardzo ważna decyzja, która wpłynie na dalsze postępy w terapii Twojego dziecka. Dlatego – jako gorący zwolennicy posyłania dzieci do grup integracyjnych – zalecamy skonsultowanie jej ze specjalistą, który dobrze zna Twoje dziecko.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *